lørdag 6. juli 2013

Prjona

"Hvorfor heter bloggen din Prjonas strikkebogg?", har en del spurt om. Jo, den heter det av to grunner.
1. Jeg er halvt islandsk og ett av navnene mine er Jona (som er et vanlig navn på Island).
2. Prjona betyr å strikke på islandsk.
Derfor var valget av navn på bloggen veldig enkelt:-)







Når jeg er på Island handler jeg alltid med meg garn. Den islandske krona er svak, og garn er i utgangspunktet mye billigere der enn her i Norge. Så her kan man klare å fylle opp garnlagrene for en billig penge;-)




Istex er den store garnprodusenten på Island.
Her produsere de forskjellige garntyper: Lettlopi, Einband, Bulkylopi, Hosuband, Alafosslopi, Kambgarn og Pløtulopi.
De har også en nettside der man kan finne inspirasjon og gratisoppskrifter. Den finner du her.


Islandske lopapeysan kommer i forskjellige mønster og fasonger. Bare se på disse:













Håper du ble litt inspirert, både til strikking og kanskje en tur til Island;-)

Prjona

1 kommentar: